جمعه ؛ 30 شهريور 1403
05 بهمن 1400 - 08:36

تهدیدهای صهیونیست ها؛ بلوف یا واقعیت

با وجود تمام لفاظی‌ها و گزافه گویی های مقامات ارشد رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از گزینه نظامی و حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران، اما میزان باورپذیری این لفاظی‌ها همواره مورد تردید بوده تا جایی که تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تهدید‌های رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران یک «بلوف» است یا «تهدیدی معنا‌دار».
کد خبر : 10879

پایگاه رهنما:

با وجود تمام لفاظی‌ها و گزافه گویی های  مقامات ارشد رژیم صهیونیستی  مبنی بر استفاده از گزینه نظامی و حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران، اما میزان باورپذیری این لفاظی‌ها همواره مورد تردید بوده تا جایی که تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تهدید‌های رژیم صهیونیستی  علیه تأسیسات هسته‌ای ایران یک «بلوف» است یا «تهدیدی معنا‌دار». برای مثال، «یونا جرمی باب» در نشریه جروزالم پست تحلیلی تحت عنوان «بلوف را فراموش کنید، اسرائیل بعد از توافق با ایران حمله نخواهد کرد»، برای اثبات ادعای خود به نحوه واکنش رژیم صهیونیستی در گذشته اشاره می‌کند و این که این رژیم بعد از 2015 ( 1394) و امضای برجام، اقدامات خرابکارانه خود را در ایران متوقف کرد و حتی وقتی که ترامپ، در  اردیبهشت 1397 از توافق هسته‌ای خارج شد،  این رژیم باز دست به چنان عملیات‌هایی نزد و عملیات‌های آن علیه تأسیسات هسته‌ای نطنز بعد از این بود که ایران گام‌های خود را از 1397 برای رفع محدودیت‌های برجام برداشته بود. بنابراین، می‌توان گفت که نحوه واکنش تل‌آویو به توافق هسته‌ای در گذشته نشان می‌دهد که لفاظی‌های بنت، لاپید و گانتس چیزی بیشتر از یک بلوف نیست و در صورت دستیابی به توافقی در وین، آن‌ها نیز به نوعی مجبور به تمکین در برابر آن خواهند بود.

  • واقعیت‌های امروز ایران


وجه دیگر مسئله به واقعیت‌های موجود و تفاوت این واقعیت‌ها با وضعیت ایران قبل از 2015 برمی گردد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در این زمینه با دو مشکل اساسی روبه‌رو است که باعث می‌شود تهدید‌هایش باورپذیر نباشد. نخستین مشکل، به ایران و توانمندی‌های آن مربوط می‌شود. هیچ ناظر تحلیلگری نیست که در تفاوت قابل توجه توانمندی‌های فعلی ایران نسبت به قبل از توافق 2015 شک و تردید داشته باشد. سیلون سیپل، تحلیلگر لوموند دیپلماتیک، در مقاله خود به نام «پرونده هسته‌ای ایران: انزوای اسرائیل» در اول دسامبر 2021 به اظهار نظر متخصصان این رژیم  اشاره می‌کند و می‌نویسد: «متخصصان اسرائیلی بر پیشرفت ایرانی‌ها در دفاع هوایی تأکید دارند و توانایی حمله سایبری آن‌ها را که اگرچه در حد اسرائیلی‌ها نیست، تعجب‌آور ارزیابی می‌کنند» . واکنش احتمالی متحدین ایران در منطقه مشکل دیگر رژیم صهیونیستی  است که سیپل به آن اشاره می‌کند به خصوص این که به نظر او، توانایی حزب‌الله در ساخت «موشک‌های بسیار دقیق افزایش یافته است.» گذشته از این، تأثیر حملات هوایی رژیم صهیونیستی  به تأسیسات هسته‌ای ایران همواره مورد شک و تردید بوده چراکه گذشته نشان داده است تمام حملات و خرابکاری‌ها در برنامه هسته‌ای ایران نتیجه معکوس داشته است.
در مورد امریکا نیز باید گفت که شرایط دولت امریکا نسبت به 2015 تغییر قابل توجهی دارد و همین نیز باعث شده تا به نظر تحلیلگران، محدودیت‌هایی برای گزینه‌های واقعی رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند. بنابراین، هر‌گونه اقدام یک‌جانبه صهیونیست ها علیه ایران از نگاه واشنگتن ایجاد مزاحمت در این راهبرد واشنگتن تلقی می‌شود. گذشته از این، باید توجه داشت که واشنگتن حتی در شرایط فعلی نیز دردسر‌هایی بابت اقدامات رژیم صهیونیستی دارد و تنها محدود به شهرک‌سازی‌ها و دیگر اقدامات غیرقانونی این رژیم نمی‌شود بلکه اقداماتی نظیر پرونده «پگاسوس» خشم واشنگتن را به دنبال داشت تا جایی که امریکا تصمیم گرفت شرکت سازنده این بدافزار به نام شرکت نظارت سایبری اسرائیل (NSO) و یک شرکت دیگر اسرائیلی به نام «کاندیرو»(Candiru) را در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار دهد. به این ترتیب،  باید گفت تهدیدهای رژیم صهیونیستی نمی تواند باورپذیر باشد و کسی این تهدید‌ها را جدی تلقی نمی‌کند .لذا باید این قبیل تهدیدها رایک بلوف توخالی دانست تا واقعیت

 

ارسال نظرات